Algemeen
Ludwig Mies van der Rohe is geboren te Aken op 27 maart 1886 en overleden in Chicago, 17 augustus 1969. Zijn echte naam was Maria Ludwig Michael Mies. Rond 1921 veranderde hij die, door er de meisjesnaam van zijn moeder (met de toevoeging "van der") bij te plaatsen: "Mies van der Rohe". Hij was naast architect ook meubelmaker die de ontwikkeling van de 20ste eeuwse architectuur beïnvloedde.
Mies van der Rohe is een van de belangrijkste Duitse architecten van na de Eerste Wereldoorlog Mies van der Rohe 1923. In 'Baukunst und Zeitwille' stelt hij de vraag naar de betekenis van architectuur.
De gedachte, van Mies van der Rohe, was dat de betekenisvolle architectuur steeds de ruimtelijke uitdrukking van de wil van de tijd is. Door die relatie tussen architectuur en tijd vond hij dat elke verwijzing naar het verleden tot mislukken gedoemd is. Het dagelijks leven wordt ook steeds moderner dus dat vraagt ook om nieuwe architectonische oplossingen.
De jaren 20 waren volgens Mies van der Rohe gericht op het wereldse en het zakelijke. De architectuur moest daarom die evolutie volgens. Hij pleit dan ook voor een zakelijke bouwkunst die gebouwen enerzijds vanuit hun technisch en constructief gegeven en anderzijds vanuit hun doeleinden benadert. Wat opvalt, is dat hij de betekening van de architectuur koppelde aan ideële voorwaarden. In de tekst 'Die Neue Zeit' werd dit verder uitgewerkt. Hij schreef hierin: ‘Of wij hoog of laag bouwen, met staal of glas, zegt niets over de waarde van dit bouwen. [...] juist de vraag naar waarde is beslissend. [.. .] Want zin en recht van elke tijd, dus ook van de nieuwe, ligt uit- sluitend daarin dat hij de geest een voorwaarde, een bestaansmogelijkheid biedt.'
De jaren 20 waren volgens Mies van der Rohe gericht op het wereldse en het zakelijke. De architectuur moest daarom die evolutie volgens. Hij pleit dan ook voor een zakelijke bouwkunst die gebouwen enerzijds vanuit hun technisch en constructief gegeven en anderzijds vanuit hun doeleinden benadert. Wat opvalt, is dat hij de betekening van de architectuur koppelde aan ideële voorwaarden. In de tekst 'Die Neue Zeit' werd dit verder uitgewerkt. Hij schreef hierin: ‘Of wij hoog of laag bouwen, met staal of glas, zegt niets over de waarde van dit bouwen. [...] juist de vraag naar waarde is beslissend. [.. .] Want zin en recht van elke tijd, dus ook van de nieuwe, ligt uit- sluitend daarin dat hij de geest een voorwaarde, een bestaansmogelijkheid biedt.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten